إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا 84 الكهف

به همت اندیشگاه مدریت جهادی (سبب) برگزار شد:

1393/11/28

همایش بررسی آرا و اندیشه‌های شهید بهشتی در حوزه «مدیریت»

به همت اندیشگاه مدریت جهادی (سبب) برگزار شد:

سبب: همایش بررسی آرا و اندیشه‌های شهید بهشتی در حوزه «مدیریت» به همت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید دکتر بهشتی و اندیشگاه مدیریت جهادی (سبب) دوشنبه 27 بهمن‌ماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

در این همایش که با هدف بررسی آراء و اندیشه‌ها و عملکرد شهید بهشتی با رویکرد تاریخی، برگزار شد دکتر محمدرضا بهشتی فرزند شهید بهشتی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، دکتر مجتبی امیری عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران، دکتر فرشاد مؤمنی اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر علی‌اصغر پورعزت عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر مقدم معاون مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) سخنرانی کردند.

«آشنایی با اندیشه‌های محوری و ویژگی‌های شخصیتی شهید بهشتی و نقش او به عنوان یکی از ارکان تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار و استمرار آن»، «تبیین بخشی از واقعیت‌های تاریخی انقلاب اسلامی با تأکید بر آراء و اندیشه‌ها و نقش شخصیت‌های مؤثر در این عرصه»، «شناخت تحریف‌های به‌عمل‌آمده در رابطه با شخصیت‌ها و ارکان اثرگذار در پیروزی و استقرار نظام اسلامی» از جمله محورهای برگزاری این همایش بود.

 

بهشتی با نوع نگاهش افق را همیشه بلند می‌دانست

 

محمدرضا بهشتی استاد فلسفه دانشگاه تهران و فرزند شهید بهشتی که به عنوان اولین سخنران این همایش صحبت کرد، گفت: سخن گفتن در بحث مدیریت و زبان شهید بهشتی مقداری سخت است و اگر این انتساب به بنده وارد نبود که پسر ایشان هستم٬ زبان و دستم در بیان این گفتار باز‌تر بود.

وی افزود: مرحوم بهشتی از جمله افرادی بودند که از دوره نوجوانی در عرصه اجتماعی حضور فعالی داشتند که همین امر موجب شد در این عرصه جهش‌هایی در زندگی داشته باشند و در حوزه‌های علمیه هم این نقش را ایفا کردند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به برخی ویژگی‌های شهید بهشتی اظهار داشت: نخستین ویژگی این بود که ایشان هم مرد میدان نظر و هم میدان عمل بودند از دیرباز کسانی که اهل نظر و اندیشه بودند معمولا مرد عمل شناخته نمی‌شدند، مثلا در میدان اندیشه‌ورزی فلسفی کسانی وجود داشتند که می‌توانستند مرد عمل باشند، اما بعضی از آن‌ها ابزار ناکارآمد جلوه داده می‌شدند و برخی فیلسوف‌ها مجبور به دفاع از خود می‌شدند.

بهشتی افزود: بهشتی با نوع نگاهش افق را همیشه بلند می‌دانست و یک نگاه همسو نگر داشت که متاسفانه امروز جای اینگونه نگاه‌ها در کشور و جامعه ما خالی است و برخلاف نگاه‌هایی که انسان خیال می‌کرد دچار یک پریشان حالی است، می‌توانست در جای خوبی قرار بگیرد.

وی در ادامه به برخی دیدگاه‌های شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: با هم دیدن و همه‌جانبه‌نگری و پیوسته‌نگری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایشان بود و شهید بهشتی مرد میدان عمل بودند به خصوص اینکه در کار دسته‌جمعی که امروز بیشترین ضعف‌ها در این مورد است، با درک اینکه در کار گروهی ابزاری دارد این محور از مهم‌ترین مقوله‌ها و تفکرات ایشان بود.

استاد فلسه دانشگاه تهران با توصیف نقدپذیری شهید بهشتی بیان کرد: گاهی‌ وقت‌ها در جامعه ما نقد‌ها تند و تیز است و این انتظار که گفته می‌شود باید نقد‌ها را آنکادرشده جلوه دهیم، به نظرم امر مردودی است؛ چراکه نقدهای شهید بهشتی در بعضی از جلسات و خطاب به برخی‌ها بسیار تند و شکننده بود و ایشان اعتقاد داشتند که مسئولیت‌پذیری جمعی هم یکی دیگر از مولفه‌هایی است که باید در حوزه مدیریت به آن توجه شود.

بهشتی همچنین به نگاه پدرش به کارهای جمعی اشاره کرد و گفت: ابزار کار دسته‌جمعی نیز باید از مطلق‌نگری فاصله پیدا کند و ایشان می‌گفتند که ممکن است پیشتازان در هر عرصه‌ای آنقدر جلو بیفتند که دیگر کسی قادر به پشتیبانی آن‌ها نباشد و این یعنی مطلق‌نگری.

 

نظم روش‌شناختی در شیوه مدیریتی شهید بهشتی

 

فرشاد مومنی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، یکی دیگر از سخنرانان همایش بررسی آراء‌ و نظرات شهید بهشتی در حوزه مدیریت بود، که به نظم روش‌شناختی شهید بهشتی در حوزه مدیریت اشاره کرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: به نظرم شهیدبهشتی در کوشش‌های خود از این نظم برخوردار بودند و جلو‌تر از همه قدم بر می‌داشتند به عنوان مثال در تاریخ علم هرگاه منزلت عقل پایین آمده بلافاصله انحطاط آغاز شده که در کتب شهید بهشتی آیاتی آورده شده و در دنباله آن ایشان نوشته‌اند که مورد خطاب تنها مسلمانان نیستند و همه انسان‌ها را در بر می‌گیرد بنابراین بهشتی قبل از اینکه یک عالم دینی باشد فیلسوف بوده وخود ایشان اظهار می‌کنند که ما در فرایند فهم دین باید به گونه‌ای عمل کنیم که تمامی انسان‌ها با هر دین و مسلکی آن را بپذیرند و بشنود و می‌گویند ما باید یک تفسیر خردپذیر از قرآن داشته باشیم که این امر خداوند است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آثار شهید بهشتی٬ تصریح کرد: در تمامی آثار ایشان آن نظم روش‌شناختی مشاهده می‌شود و ایشان با استناد به آیات مختلف قرآن می‌گویند که مسئولیت مسلمانان این است که برای تحقق جامعه اسلامی و عینیت‌بخشیدن به آن عمل کند که مثلا در کتاب‌های باید‌ها و نباید‌ها از منظر قرآن ایشان این مباحث را ذکر کردند.

مومنی با تشریح ویژگی‌های شهید بهشتی٬ اظهار داشت: ایشان در بحث میانه‌روی در انتظارات این نظر را داشتند که نباید از مردم انتظارات ماورایی داشت و می‌گفتند مثلا نباید راه ابوذر و سلمان را پیشنهاد بدهیم و خودمان بیاییم دزدی کنیم لذا نگاه‌شان یک نگاه واقع بینانه بود و زمانی که شما با شهیدبهشتی صحبت می‌کردید واقعا از مسلمان بودنتان لذت می‌برید. اما امروزه زمانی که با بعضی‌ها به پای گفت‌و‌گو می‌نشینید از مسلمان بودنتان احساس خرسند نمی‌کنید.

 

نقش شهید بهشتی در وحدت میان ادیان در مدیریت مرکز اسلامی هامبورگ

 

حجت‌الاسلام دکتر محمد مقدم معاون بینالملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) دیگر سخنران همایش بررسی آراء‌ و نظرات شهید بهشتی در حوزه مدیریت، گفت‌: شهید بهشتی در ایجاد نظام آموزشی درقم بسیار موثر عمل کردند و روند آموزش در این میان را تغییر دادند و مدل جدیدی در مدرسه حقانی و منتظریه بنا نمودند درآن زمان نظام آموزشی حوزه یک نظام آزاد بود وتماما به اختیار خود طلبه‌ها بود و اولین بار در ایران نظام دیگر از سوی بهشتی بوجود آمد و به صورت یک مدل روشمند حوزوی ظهور کرد.

عضو انتشارات حفظ و نشر ارزش‌های امام خمینی در ادامه در خصوص تحولاتی که آیت الله بهشتی در بحث مطالعات طلاب به وجود آوردند اظهار داشت: در آن موقع مطالعات خارجی برای طلاب ممنوع بود اما تاکید ایشان بر این بود که جدید‌ترین کتب برای طلاب فراهم شود و جلسات نقد و بررسی صورت دهند که به همین ترتیب ایشان حوزه را به میان جامعه آورد که البته آن زمان این کار‌ها کار آسانی نبود و طبیعتا اتهاماتی رابه دنبال داشت که تنها شهید بهشتی می‌توانست آن را دنبال کند.

حجت‌الاسلام مقدم بااشاره به مساله احیای دیالوگ در مرکز اسلامی هامبورگ که توسط شهیدبهشتی پایه گذاشته بود بیان داشت: احیای مساله دیالوگ کاری بود که بهشتی آن را درهامبورگ پایه گذاشت واین مساله تا اروپا رسوخ پیداکرد و از همه طیفی به میان می‌آمدند تا دیالوگ و گفت‌و‌گوی خودرا بیان کنند یعنی از مسلمانان تا مسیحیان و دیگر ادیان در آنجا رفت و آمد داشتند و همین هسته مرکزی اتحادیه‌های انجمن اسلامی که در دانشگاه‌ها وجوددارند تا از حرکات و اعمال جریانچپ در آن موقع جلوگیری کنند از ابداعات شهیدبهشتی بود.

 

تلاش شهید بهشتی برای ساختن جامعه موفق

 

علي اصغر پورعزت، عضو هيات علمي دانشگاه تهران سخنران دیگر این همایش بودکه  سيره مديريتي شهيد بهشتي را مورد بررسي قرار داد و گفت: اینکه رهبران معصوم را افرادي دور از دسترس براي جامعه شيعه ترسيم مي‌كنند بزرگ‌ترين خيانت به جامعه اسلامي خواند و عده‌اي از روي دلسوزي و يا دشمني بلندگو به دست گرفته و با بيان سخناني كه در مدح گفته مي‌شود در واقع بين امام و پيرو فاصله مي‌اندازند و آنقدر آن را زياد مي‌كنند كه امكان الگوگيري از بين مي‌رود، بايد به اين و به شأن كساني توجه داشت كه اگر بودند زندگي ما امروز مي‌توانست شكل بهتري داشته باشد.

پورعزت به جمله اثرگذار شهيد بهشتي در زندگي‌اش اشاره كرد كه هيچ تبليغي براي اسلام بهتر از ساختن يك جامعه موفق اسلامي نيست.

این استاد دانشگاه به تشریح ويژگي‌هاي مدیریتی شهید بهشتی پرداخت و گفت: سلامت در سلوك و اداره، رعايت عدالت، پرهيزكاري، اميد و باور به موفقيت، نظم و تدبير امور، سكوت و صبرجميل، قاطعيت و عمل صريح، انتقادپذيري و اصلاح اشتباهات احتمالي، احترام به حقوق عامه مردم، اطاعت از رهبري به جهت رعايت مصالح مهم‌تر و اسوه‌برداري در عمل از جمله ویژگی‌های شهید بهشتی بود.

 

انعطاف‌پذیری شهيد بهشتي در حوزه مدیریت

 

مجتبي اميري، عضو هيات علمي دانشگاه تهران آخرین سخنران همایش بررسی آرا و اندیشه‌های شهید بهشتی در حوزه «مدیریت» گفت: در اوايل انقلاب در يكي از مساجد خيابان ستارخان، پاي منبر شهيد بهشتي نشسته بودم و به ايشان گفتم كه شما متهم به داشتن استبداد ديني هستيد. از آنجا كه شهيد بهشتي از خود دفاع نمي‌كردند به اين دليل كه به مسائل بزرگ‌تري فكر مي‌كردند پاسخ دادند: تاريخ درباره ما قضاوت خواهد كرد. اين همان سخنراني بود كه در آن شهيد بهشتي فرمود ما راست قامتان تاريخ هستيم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: شهيد بهشتي يكي از رهبران فكري جامعه بودند كه پيش از انقلاب در بين مبارزان و بعد از انقلاب در بين انقلابيون، يك سطح بالاتر جلوه مي‌كرد. نكته بعد اينكه دوستان ايشان به‌شدت دوستش مي‌داشتند و به او اميدوار بودند و دشمنانش به‌شدت با او دشمن و از او بيمناك بودند. در واقع ايشان وقتي در جمعي حضور داشت قابل انكار نبود. نكته سوم علم و تدبير شهيد بهشتي و انعطاف‌پذيري ايشان بود. شهيد بهشتي منظومه فكري داشت و بر اساس آن سازمان يافته عمل مي‌كردند.

تعداد دیدگاه ها0