إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا 84 الكهف

اقدامات و پروژه‌های جهادی عمرانی در شهر تهران

1393/11/8

شهرداری تهران و مدیریت جهادی

اقدامات و پروژه‌های جهادی عمرانی در شهر تهران

سبب: شاید بتوان گفت شهرداری تهران یکی از تجلی‌گاه‌های مدیریت جهادی بوده است؛ اما اینکه چرا شهرداری تهران یکی از مصادیق مدیریت جهادی است را می‌توان در پروژه‌هایی یافت که زودتر از زمان موعد به بهره‌برداری رسیده‌اند. چه اینکه یکی از مؤلفه‌های مدیریت جهادی سرعت و دیگر صحت و دقت است. پروژه‌های بسیاری که در مدیریت شهری تهران در سال‌های اخیر افتتاح شده‌اند معمولاً از نظر کاربری و سازه‌ای جزو پروژه‌های سطح بالا در دنیا و مطابق با استانداردهای جهانی بوده‌اند.

 

تونل توحید

 از جمله پروژه‌هایی که می‌توان از آن‌ها به عنوان مصادیق مدیریت جهادی نام برد پروژه‌های تونل توحید، بزرگراه امام علی، پل صدر و چند پروژه دیگر هستند. تونل توحید یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران است که آغاز آن به ۲۹ خرداد ۸۶ می‌رسد و در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسیده است. تونل توحید از دو تونل کنار هم به طول ۲۱۳۶ متر تشکیل شده که هرکدام از تونل‌ها شامل ۳ باند رفت و برگشت بوده و به عنوان نخستین تونل شمال به جنوب تهران، بزرگراه چمران را به بزرگراه نواب صفوی پیوند می‌دهد.

ساخت این تونل در رکوردی بی‌سابقه طی ۳۰ ماه به پایان رسید و بزرگ‌ترین تونل شهری ساخته‌شده در ایران بود. کل هزینه تمام‌شده این تونل 300 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که تونل توحید سه برابر تونل رسالت است و در مقایسه با این تونل ۲۷ سال زودتر ساخته و بهره‌برداری شد. این تونل مجهز به ژنراتورهای اختصاصی بوده که در هنگام قطع سراسری شبکه برق تهران، تونل به‌صورت خودکار دارای برق خواهد بود همچنین جهت تهویه آن از ۷۰ دستگاه جت فن و ۱۱ دستگاه اگزاست فن بهره گرفته شده است. این تونل مانند تونل رسالت دارای سامانه هوشمند تنظیم نور بیرونی و درونی تونل است. به‌کارگیری بیش از ۳ هزار شمع و ۲۵ هزار قطعه بتونی و نصب سامانه هوشمند در برابر زلزله باعث گردیده این سازه در برابر زلزله‌های ۷ و ۸ ریشتری مقاوم بوده و از آن به‌عنوان پناهگاهی برای اسکان مردم در هنگام وقوع زلزله‌ها نام‌برده شود.

 

پل طبقاتی صدر

پل طبقاتی صدر از دیگر پروژه‌های مبتنی مدیریت جهادی در شهرداری تهران است؛ احداث پل صدر در امتداد تونل نیایش به منزله تکمیل شبکه بزرگراهی شرقی – غربی تهران برای اتصال دو قطب اصلی شمال و شرق به غرب و مرکز شهر است. عملیات ساخت این پروژه در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید. طرح اولیه بزرگراه صدر مربوط به سال ۱۳۶۰ شمسی است که تا سال ۱۳۸۹ به دلایل متعددی این پروژه دنبال نشد. در اواخر سال ۱۳۸۹ کلنگ رسمی ساخت این بزرگراه توسط شهردار تهران محمدباقر قالیباف به زمین زده شد و در آذرماه ۱۳۹۲ پس از گذشت ۲۶ ماه این پروژه به پایان رسید.

بزرگراه صدر به عنوان نخستین پل تک‌پایه طبقاتی کشور شامل یک پل اصلی به عرض ۷۰/۲۲ متر و طول تقریبی ۶ کیلومتر است که این رقم با احتساب رمپ‌های دسترسی به ۱۱ کیلومتر می‌رسد. بزرگراه طبقاتی صدر دو باند رفت و دو باند برگشت دارد و در هر مسیر یک لاین اضطراری برای عبور خودروهای ویژه طراحی شده است. چه کسی باور می‌کند که پروژه‌ای به این عظیمی تنها مدت سه سال زمان ببرد؟

 از ویژگی‌های مدیریت جهادی دقت و صحت در کار است. جوایز و لوح تقدیر تعهد به تعالی (Striving for excellence) سه‌شنبه ۸ مهرماه (۳۰ سپتامبر) به رتبه‌های اول تا چهارم مسابقه بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA) اعطا می‌شود که پروژه تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید صدر در این مسابقه توانست حائز رتبه چهارم شود تا از کشورمان نیز پروژه‌ای شاخص در میان برترین ابرپروژه‌های جهان در سال ۲۰۱۴ حضور داشته باشد.

کیفیت ساخت و رعایت استانداردهای روز علوم مهندسی در پروژه‌های تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر باعث شده تا این ۲ طرح عظیم ملی، مدنظر انجمن مدیریت پروژه‌های بین‌المللی قرار گیرد. انجمنی با بیش از ۵۰ سال قدمت که بیش از یک دهه است هر ساله به انتخاب طرح‌های شاخص جهانی از حیث مسائل مدیریتی پروژه‌ها می‌پردازد.

 

بزرگراه امام علی (ع)

یکی دیگر از پروژه‌های مهم شهرداری که می‌توان از آن به عنوان نمونه‌های مدیریت جهادی اشاره کرد پروژه بزرگراه امام علی (ع) است. این بزرگراه که از دارآباد آغاز می‌شود و تا کمربندی شهر ری (بزرگراه آوینی) و از پل شهید آوینی تا بهشت‌زهرا (بزرگراه تندگویان) در قالب پروژه بزرگراهی حرم تا حرم امتداد یافته است، در مدت زمانی کوتاه به مدت ۲ سال به بهره‌برداری رسید. طول این بزرگراه ۳۵ کیلومتر است و به این دلیل که بافت متراکم شهر در طول مسیر بزرگراه قرار داشته است شهرداری تهران حدود 7 هزار واحد ساختمانی را که در مسیر این طرح بوده خریداری کرده است.

گفتنی است که برای رفع معارضان این طرح شهرداری تهران حدود 1200 میلیارد تومان هزینه کرده است. این طرح یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که در مدت زمانی اندک به بهره‌برداری رسیده است.

 

گسترش خطوط مترو

از دیگر پروژه‌های شهرداری تهران که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد که به‌صورت مدیریت جهادی اداره شده‌اند می‌توان به پروژه خط ۶ مترو اشاره کرد. هابیل درویش مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) با بیان اینکه کار خطوط متروی شهرک‌های اقماری که منابع مالی آن از دو محل شهرداری و دولت است در چند مسیر کلید خورده گفته است پروژه اسلامشهر - پاکدشت در دست مطالعه بوده و خط حرم امام (ره) - پرند در دست اجراست. وی ادامه داد: امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم و به موقع تا پایان سال به طول ۵۰ کیلومتر به بهره‌برداری برسد؛ پروژه تهران - ورامین و گرمسار هم در دو فاز به طول ۱۱۰ کیلومتر با تأمین اعتبارات لازم اواخر سال ۹۴ و اوایل سال ۹۵ بهره‌برداری خواهد رسید.

درویشی در خصوص آخرین مراحل پیشرفت کار در خطوط مترو در حال ساخت داخل تهران و نیز برنامه یک ساله جاری هم اعلام کرد: ۱۷ کیلومتر باقیمانده از خط ۳ و ۱۲ کیلومتر از خط ۷ در سال جاری و باقیمانده خط ۷ و ۱۰ کیلومتر از خط ۶ تا پایان سال ۹۴ و باقیمانده خط ۶ در سال ۹۵ به شرط تأمین بودجه و اعتبارات مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت مترو در بخش دیگری از سخنانش به سختی‌ها و پیچیدگی‌های کار در ساخت و توسعه مترو آن هم در کلان‌شهر تهران به خاطر بافت‌های فرسوده شهری و تأسیسات اشاره کرد و گفت: جنس کار در مترو جز از طریق مدیریت جهادی و میدانی به سرانجام نمی‌رسد و مفتخریم که توانستیم به اتکای همین روحیه کاری بسیاری از غیرممکن‌ها را در این چند سال اجرایی کنیم که مصداق عینی آن بخش جنوبی خط ۳ مترو است.

خط سه مترو تهران با ۳۷ کیلومتر طولانی‌ترین خط ریلی کشور است که قبلاً ۲۰ کیلومتر از آن به بهره‌برداری رسیده است و ۱۷ کیلومتر باقی‌مانده نیز تا پایان سال ۹۳ آماده بهره‌برداری می‌شود.

 

بوستان ولایت

بوستان ولایت یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های تهران است که عملیات ساخت آن با مدیریت جهادی صورت گرفته است. محمدباقر قالیباف شهردار تهران درباره این طرح بزرگ گفته است: «ما قصد داریم در محل پادگان، شهرک جدیدی احداث کنیم و در این شهرک الگوی شهری سی سال آینده را بسازیم. در احداث این شهرک الگوی ساخت‌وساز ایرانی و اسلامی به نمایش گذاشته خواهد شد.»

بوستان ولایت در محل پادگان قلعه مرغی در جنوب تهران و انتهای اتوبان نواب صفوی احداث شد. این بوستان دارای سیصد هکتار وسعت و امکاناتی از قبیل شهربازی سقف‌دار و پیست دوچرخه‌سواری و موتورسواری است و کلنگ ساخت آن در هفته منابع طبیعی، با کاشت دو نهال در روز درختکاری در سال 89 توسط مقام معظم رهبری زده شد. فاز یک بوستان با 60 هکتار مساحت در سال 1390 به بهره‌برداری رسید. این پروژه شامل؛ رینگ سواره پیرامونی، پیست دوچرخه‌سواری، گشتگاه پیاده (باغ‌راه ایرانی)، مسیر تندرستی، زمین‌های بازی کودکان و بزرگ‌سالان، پیست اسکیت، سرویس‌های بهداشتی و... است.

سرعت عملیات خاک‌برداری و تکمیل فاز اول بوستان ولایت حاکی از روح جهادی حاکم بر شهرداری برای افتتاح این بوستان در سوم خرداد یعنی حدود 3 ماه پس از آغاز به کار بوده است.

 

تونل نیایش

یکی از بزرگ‌ترین تونل‌های شهری بی‌شک تونل نیایش است. این تونل بزرگراه نیایش را به صورت رفت‌وبرگشت به بزرگراه صدر متصل می‌کند و طول آن ده هزار و دویست و پنجاه متر است و از شصت و دو جت فن برای تهویه هوای داخل آن استفاده شده است.

عملیات اجرایی تونل رسماً از ابتدای سال 1390 آغاز شد و در دهه فجر سال 1391 یعنی حدود 1 سال و چند ماه پس از آغاز عملیات افتتاح شد. این تونل جهتی شرقی-غربی دارد و از بزرگراه صدر شرقی‌ترین نقطه شروع شده و پس از گذر از زیر بزرگراه آفریقا، خیابان ناهید و بوستان ملت در بزرگراه نیایش یعنی غربی‌ترین نقطه تونل از زیر زمین خارج می‌شود. اجرای تونل نیایش یکی از مهم‌ترین اقدامات جهادی شهرداری تهران است چه اینکه این پروژه همراه با پروژه بزرگراه طبقاتی صدر توانسته‌اند جوایز و لوح تقدیر تعهد به تعالی (Striving for excellence) را در مسابقه بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA) با کسب رتبه چهارم اخذ کنند.

 

دریاچه خلیج‌فارس

دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج‌فارس دریاچه‌ای مصنوعی است که در شمال غرب تهران و در منطقه بیست و دو شهرداری تهران واقع شده است. احداث این دریاچه نیز یکی از کارهای جهادی شهرداری تهران است. مساحت این دریاچه صد و سی هکتار است و در مجاورت آن صد و بیست هکتار مجموعه تفریحی نیز در پهنه خشکی ایجاد شده است.

دریاچه مصنوعی چیتگر در شمال پارک جنگلی چیتگر قرار گرفته و از جنوب به آزادراه تهران-کرج، شمال به بزرگراه همت، شرق به بزرگراه آزادگان می‌رسد و از غرب به بافت مسکونی منطقه بیست و دو شهرداری تهران محدود است. سابقه طرح ساخت این دریاچه به تدوین نخستین طرح جامع شهر تهران در سال هزار و سیصد و چهل و هفت بازمی‌گردد که در آن ساخت دریاچه‌ای در غرب شهر تهران پیش‌بینی‌ شده بود ولی ساخت این دریاچه به دلیل محدودیت‌های فنی و بودجه‌ای تا سال‌ها مسکوت می‌ماند.

سرانجام در پیش‌زمینه مطالعاتی، از سال هزار و سیصد و هشتاد و دو تا هزار و سیصد و هشتاد و نه، مطالعات جزئی و دقیقی در مقاطع مختلف از سوی مشاور صورت می‌گیرد و ابهامات طرح بررسی و تکمیل می‌شود. در مهرماه سال هزار و سیصد و هشتاد و نه عملیات اجرایی پهنه آبگیر و از تیرماه سال هزار و سیصد و نود و یک عملیات اجرایی پهنه ساحلی توسط پیمانکار طرح آغاز شده و فاز اول پروژه دریاچه چیتگر با نام شهدای خلیج‌فارس در تاریخ پانزده اردیبهشت هزار و سیصد و نود و دو افتتاح می‌شود. دریاچه چیتگر را می‌توان یکی از رگ‌های تنفسی تهران به حساب آورد که باعث تلطیف هوای تهران می‌شود.

 

با توجه به چهره‌ای که امروزه در شهر تهران دیده می‌شود باید گفت که مدیریت شهری در شهرداری تهران از نوع مدیریت جهادی است و الگوی جهادی بر اداره کارها حاکم است.

از اقدامات شهرداری در سال‌های گذشته می‌توان به ساخت ۲۳۵ کیلومتر بزرگراه، ۳۳۰ پل، افزایش خطوط مترو به ۱۶۲ کیلومتر، ساخت 10 هزار صندلی سینما و ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس و باغ کتاب و سراهای محله اشاره کرد.

تعداد دیدگاه ها0