إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا 84 الكهف

طرح‌ها و لوایح مورد بررسی از سوی نمایندگان در حوزه سلامت

1393/10/9

اقدامات مجلس در حوزه سلامت در سال ۹۳

طرح‌ها و لوایح مورد بررسی از سوی نمایندگان در حوزه سلامت

سبب:‌ همان‌طور که در پرونده‌های پیشین در «سبب» بررسی کردیم، مدیریت جهادی یکی از ضرورت‌های امروز کشور در تمامی عرصه‌ها است. بخش سلامت و بهداشت و درمان از آنجایی که به شکلی مستقیم و انضمامی با زندگی مردم جامعه در ارتباط است، توجهی دو چندان در نگاه مدیریتی می‌طلبد و از این جهت مجلس به عنوان دستگاه قانون‌گذاری یکی از نهادهای مؤثر در پیشبرد اهداف بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت می‌تواند نقشی مؤثر و پیشبرنده داشته باشد. در این گزارش سعی خواهیم کرد، اقدامات مجلس شورای اسلامی را در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» بررسی کنیم.

در سال جاری هفت طرح و لایحه که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با بهداشت و درمان ارتباط دارند از سوی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است که در این گزارش به هر یک از این طرح‌ها و لایحه‌ها می‌پردازیم.

 

طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور

طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور که به امضای ۸۲ نفر از نمایندگان رسیده بود در تاریخ ۲۴/۱/۹۳ اعلام وصول شد. دو فوریت این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۳/۱/۲۴ به تصویب نرسید. سپس در تاریخ ۱۹/۵/۹۳ به تصویب مجلس رسید و از طرف شورای نگهبان رد شد. پس از آن، این طرح در ۳۰/۶/۹۳ مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی تصویب شد. کمیسیون‌های ارجاعی این طرح کمیسیون بهداشت و درمان (اصلی) و کمیسیون‌های آموزش، تحقیقات، اجتماعی، فرهنگی و قضائی و حقوقی کمیسیون‌های فرعی هستند. در مقدمه توجیهی این طرح آمده است که مسئله جمعیت مسئله‌ای بنیادین در امر سیاست‌گذاری و آینده‌نگری است که همواره مورد توجه دولت‌ها بوده است.

به گفته این مقدمه با کاهش باروری و ادامه این روند رشد جمعیت ۲۰ تا ۳۰ سال آینده به صفر می‌رسد و ساختار جمعیت به سمت سالخوردگی می‌رود. همچنین، ایران در حال حاضر در فاز پنجره جمعیت قرار دارد که باز بودن این پنجره برای اقتصاد و توسعه کشور فرصتی طلایی است و در صورت فراهم کردن امکانات حمایتی برای جوانان می‌توان از این فرصت برای توسعه کشور استفاده لازم را برد. این طرح ۴ ماده و ۲ تبصره دارد.

 

اصلاح قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان تابعه یا وابسته به آن‌ها

این لایحه در تاریخ ۱۳۹۳/۴/۴ در یک ماده‌واحده و یک تبصره به مجلس تقدیم و اعلام وصول شد. در مقدمه توجیهی آمده است که نظر به اینکه در قانون بیمه عمر و حوادث نیروهای مسلح صرفاً پرسنل و شاغلین مشمول حمایت‌های این قانون قرار گرفته‌اند و بازنشستگان و وظیفه‌بگیران از آن محروم مانده‌اند و همچنین برقراری بیمه عمر و حوادث برای بازنشستگان و وظیفه‌بگیران در صندوق مستقل و جدید منطقی و موجه نخواهد بود، ضرورت دارد بیمه عمر و حوادث بازنشستگان و وظیفه‌بگیران در همان صندوق بیمه عمر و حوادثی تداوم یابد که در زمان اشتغال، عضو و ذی‌نفع آن بوده‌اند.

کمیسیون اصلی این طرح امنیت ملی و سیاست خارجی است، همچنین کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت و درمان کمیسیون‌های فرعی هستند. این لایحه در تاریخ ۱۳۹۳/۷/۲ در کمیسیون اصلی تصویب شد. در گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره این لایحه به تاریخ ۱۳۹۳/۹/۱۲ آمده است که لایحه تقدیمی می‌تواند خلأهای قانونی در این زمینه را پر کند از این‌رو تصویب این لایحه توصیه می‌گردد.

 

منع تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در فضاهای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای

این طرح در تاریخ ۲۵/۵/۹۳ اعلام وصول شد و کمیسیون اصلی طرح بهداشت و درمان و کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی و حقوقی کمیسیون‌های فرعی هستند. این طرح به امضای ۲۵ نماینده رسید و دارای یک ماده‌واحده ۷ بند و یک تبصره است.

در مقدمه توجیهی این طرح آمده است که حفظ و صیانت از سلامت مصرف‌کنندگان مواد و فراورده‌های دارویی، غذایی، بهداشتی، آشامیدنی مکمل‌ها، تجهیزات پزشکی و خدمات مرتبط با این اقلام و ... نیازمند نظارت دقیق بر آن‌ها به ویژه در بعد مصرفی و تبلیغات است. همچنین در مقدمه توضیح داده شده است که از آنجا که عموم مردم با خواص و ویژگی‌های موارد و فراورده‌های فوق‌الذکر آشنا نیستند نحوه ارائه تبلیغ و معرفی آن‌ها نقش به سزایی در ذهن مصرف‌کننده دارد. درباره این طرح هنوز تصمیمی در مجلس گرفته نشده و گزارشی نیز از سوی مرکز پژوهش‌ها برای طرح ارائه نشده است.

 

طرح الحاق یک تبصره به قانون محل مطب پزشکان

عنوان: این طرح که «طرح الحاق یک تبصره به قانون محل مطب پزشکان مصوب ۱۳۶۶/۱۰/۲» نام دارد با امضای ۱۷ نفر از نمایندگان ارائه و در تاریخ ۱۳۹۳/۵/۲۹ اعلام وصول شد. بر اساس ماده‌واحده قانون مصوب سال ۶۶ «فعالیت شغلی پزشکان و صاحبان حرف وابسته در ساختمان مسکونی و تجاری ملکی و اجاره‌ای بلامانع است». در مقدمه توجیهی آمده است با دایر نمودن مطب در منزل مسکونی توسط برخی پزشکان، برای ساکنان دیگر مجتمع‌ها مزاحمت ایجاد شده است. لذا ضرورت دارد با تصویب تبصره‌ای حقوق تمامی ساکنان مجتمع‌های مسکونی مذکور رعایت شود.

این طرح با یک ماده‌واحده و یک تبصره به مجلس تقدیم شد و کمیسیون اصلی آن شوراها و امور داخلی و کمیسیون‌های فرعی بهداشت و درمان و قضائی و حقوقی هستند. سپس مرکز پژوهش‌ها در گزارش خود به تاریخ ۱۳۹۳/۹/۲ با توجه به ارزیابی کارشناسی طرح و حتمی بودن مشکلات اجتناب‌ناپذیر از بابت تصویب آن، اعلام می‌کند که تصویب این طرح توصیه نمی‌شود و پیشنهاد می‌کند که این طرح از دستور کار مجلس خارج شود.

 

طرح افزایش جمعیت بهره‌مند روستایی کشور از آب شرب

این طرح یک فوریتی که ۴ ماده دارد به امضای ۵۷ نفر از نمایندگان رسید و در تاریخ ۱۳۹۳/۶/۵ اعلام وصول شد. عمران، کمیسیون اصلی و کشاورزی، آب و منابع طبیعی، برنامه‌وبودجه و محاسبات، اقتصادی، انرژی، بهداشت و درمان، شوراها و امور داخلی کشور، ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهار کمیسیون‌های فرعی هستند.

در مقدمه توجیهی این طرح توضیح داده شده است که تأمین زیرساخت‌های اصلی جمعیت روستایی کشور و به ویژه آب شرب و بهداشت جایگاهی بی‌بدیل در حفظ سلامت مناطق روستایی دارد. با این حال، این مسئله همچنان یک دغدغه و مشکل در جوامع روستایی است. همچنین، عدم تناسب اعتبارات تخصیص داده شده به بخش آب روستایی، وقوع خشک‌سالی ادامه‌دار، عدم تکافوی تعرفه آب‌بهای مصرفی عمده دلایل عقب‌ماندگی در بخش آب روستایی کشور ذکر شده است. هدف از این طرح پیش‌بینی راهکارهای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای رفع مشکلات آب شرب بخش عمده‌ای از جمعیت روستایی کشور عنوان شده است. مرکز پژوهش‌ها گزارشی درباره این طرح به تاریخ ۱۳۹۳/۷/۲۷ ارائه داده است که در دسترس نیست.

 

لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا

«لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا» که به پیشنهاد سازمان حفاظت و محیط‌زیست به مجلس تقدیم شد در تاریخ ۱۳۹۳/۷/۱۶ اعلام وصول شد. کمیسیون‌های ارجاعی آن کشاورزی، آب و منابع طبیعی (اصلی) و عمران، فرهنگی، اقتصادی، بهداشت و درمان، صنایع و معادن، قضایی و حقوقی، امنیت ملی و سیاست خارجی (فرعی) هستند.

در مقدمه توجیهی این لایحه چنین آمده است که با توجه به گذشت حدود بیست سال از اجرای قانون نحوه جلوگیری آلودگی هوا مصوب ۱۳۷۴ و لزوم بازنگری آن بر مبنای نقاط ضعف مکشوف از آن در طول دو دهه گذشته و همچنین شدت آلودگی هوا در کشور و رخداد پدیده‌هایی از جمله گردوغبار، تغییر اقلیم و امواج الکترومغناطیسی و لزوم برخورد و مقابله جدی با آن و رفع خلأهای قانونی موجود، این لایحه به مجلس تقدیم می‌شود.

پس از آن، در تاریخ ۱۳۹۳/۸/۲۰ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود چنین می‌آورد که لایحه پیشنهادی دولت پاسخگوی معضلات زیست‌محیطی ناشی از آلودگی هوا در کلان‌شهرها نیست؛ زیرا این لایحه تنها در حد اصلاح جزئی قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا است. از این‌رو مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد می‌کند که به دلیل جامع و کامل‌تر بودن قانون هوای پاک، این مصوبه جایگزین لایحه پیشنهادی شود.

 

طرح بهینه‌سازی مصرف آب شرب

این طرح که در تاریخ ۱۳۹۳/۸/۴ اعلام وصول شد و دو فوریت آن در جلسه علنی به تصویب نرسید، به امضای ۳۳ نفر از نمایندگان رسیده بود. عمران، کمیسیون اصلی و کشاورزی، آب و منابع طبیعی، برنامه‌وبودجه و محاسبات، فرهنگی، اقتصادی، آموزش و تحقیقات، انرژی، بهداشت و درمان، صنایع و معادن، شوراها و امور داخلی کشور کمیسیون‌های فرعی آن هستند.

در مقدمه توجیهی این طرح آمده است که به علت کاهش نزولات جوی و برداشت بیش از حد از منابع آب سطحی و زیرزمینی تعداد زیادی از شهرهای کشور با کمبود آب شرب مواجه هستند. همچنین در رابطه با کیفیت آب شرب در مقدمه توضیح داده شده است که استفاده بی‌رویه و غیر اصولی از سموم و کودهای شیمیایی کشاورزی و ورود زهکش‌های آن به منابع تأمین آب، دفع ناصحیح فاضلاب‌ها و افزایش غلظت آلاینده‌های آب در اثر بیلان منفی آب‌های زیرزمینی کیفیت آب شرب در برخی مناطق در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

این طرح در ۵ ماده به شرایط تأمین آب شرب و بهداشت مورد نیاز مناطق جمعیتی شهری و روستایی کشور می‌پردازد. درباره این طرح هنوز تصمیم در مجلس گرفته نشده و گزارشی نیز از سوی مرکز پژوهش‌ها برای طرح ارائه نشده است.

 

تعداد دیدگاه ها0