إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا 84 الكهف

اقدامات جهادی دولت در حوزه سلامت

1393/10/6

همه چیز درباره بزرگ‌ترین طرح در تاریخ سلامت کشور

اقدامات جهادی دولت در حوزه سلامت

سبب: انقلاب در حوزه سلامت، شاه‌بیت دولت تدبیر و امید، حلقه‌های حفاظتی برای بیماران، برچیده شدن بساط زیرمیزی و ... این تنها بخشی از توصیفاتی است که رسانه‌ها برای «طرح تحول نظام سلامت» که عنوان می‌شود بزرگ‌ترین طرح در طول تاریخ حوزه سلامت کشور است، داشته‌اند. امسال تقریباً هیچ اظهارنظری از وزیر بهداشت منتشر نشده است مگر اینکه او توضیحاتی درباره طرح تحول نظام سلامت نیز ارائه داده باشد. علاوه بر این، تقریباً تمامی مسئولان کشوری از رییس‌جمهور گرفته تا معاونان او و همچنین روسای دیگر قوا، اغلب نمایندگان مجلس، اعضای مختلف کابینه و حتی اعضای کابینه‌های دولت‌های قبل درباره این طرح اظهارنظرهایی انجام داده‌اند. یک خبرگزاری در عرض سه ماه حدود ۳۰۰ خبر، گزارش، تحلیل و ... درباره طرح تحول سلامت روی خروجی خود قرار داده است. آن‌طور که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند در جریان طرح تحول سلامت که اجرای آن از ۱۵ اردیبهشت امسال کلید خورده است قرار است میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی کاهش یابد، زایمان طبیعی ترویج شود، کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی ارتقا یابد، پزشکان در مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم کشور ماندگار شوند، پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های دولتی مستقر شوند، کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌های دولتی ارتقا یابد، حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند صورت گیرد و در کنار این هفت بسته خدماتی بر حسن اجرای برنامه‌های تحول سلامت نیز نظارت جدی صورت گیرد.

 

سلامت و رفاه

 

رفاه و کامیابی از جمله مسائلی است که همه جوامع در مسیر توسعه با آن برخورد می‌کنند. در جهان امروز رفاه بخشی از زندگی و فرهنگ انسانی تلقی می‌شود که با تمام ارکان زندگی بشر گره خورده است و یکی از برنامه‌های عمده دولت‌ها را برای تأمین بهزیستی و سعادت انسان‌ها تشکیل می‌دهد. موسسه پژوهشی لگاتوم (Legatum)، از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون، برای ارزیابی و مقایسه میزان رفاه کشورها، با تنظیم شاخص ترکیبی رفاه که بر اساس فاکتورهای گوناگونی نظیر ثروت، رشد اقتصادی و کیفیت زندگی تنظیم می‌شود سالانه در سطحی جهانی به رتبه‌بندی ۱۴۲ کشور (دربرگیرنده ۹۶ درصد از جمعیت کره زمین) می‌پردازد. این مؤسسه که مرکز آن در لندن واقع شده است، هر ساله شاخص رفاه کشورهای جهان را منتشر می‌کند؛ در شاخص رفاه جهانی سال ۲۰۱۴ که این هفته از سوی این مؤسسه منتشر شد؛ ایران در میان ۱۴۲ کشور در رتبه ۱۰۷ قرار دارد. این موسسه کشورها را در ۸ شاخص اقتصاد، کارآفرینی و فرصت، حکومت، آموزش، بهداشت امنیت و آسایش، آزادی‌های شخصی و سرمایه اجتماعی مورد جمع‌بندی قرار داده است که بر این اساس امسال نروژ برای ششمین سال پیاپی رتبه اول جهان و جمهوری آفریقای مرکزی در آخرین رتبه قرار گرفته است. ایران در گزارش سال ۲۰۱۴ در شاخص اقتصاد رتبه ۱۱۴، در شاخص کارآفرینی و فرصت رتبه ۹۳، در شاخص شیوه حکمرانی ۱۲۰، در شاخص آموزش رتبه ۵۷، در شاخص بهداشت رتبه ۶۷، در شاخص امنیت و آسایش رتبه ۱۲۶، در شاخص آزادی‌های فردی رتبه ۱۲۸ و در شاخص سرمایه اجتماعی رتبه ۱۱۱ را به دست آورده است.

ایران در گزارش سال ۲۰۱۴ در شاخص اقتصاد رتبه ۱۱۴، در شاخص کارآفرینی و فرصت رتبه ۹۳، در شاخص آموزش رتبه ۵۷، در شاخص بهداشت رتبه ۶۷  و در شاخص سرمایه اجتماعی رتبه ۱۱۱ را به دست آورده است

همان‌طور که گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد اگر چه ایران در چند شاخص که نهایتاً تعیین‌کننده رفاه اجتماعی است وضعیت مطلوبی ندارد اما در زمینه آموزش و بهداشت دارای شرایط نزدیک به استاندارد است. این واقعیت نشان‌دهنده توجه ویژه‌ای است که در سال‌های اخیر به بحث بهداشت، درمان و سلامت شده است. آن‌طور که بسیاری از گزارش‌ها نشان می‌دهد در ایران علاوه بر اینکه پزشکان حاذقی در سیستم درمانی فعالیت می‌کنند، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی نیز در مقایسه با دیگر کشورهای در حال توسعه وضعیت بهتری دارد. با وجود این، نمی‌توان منکر وجود حفره‌هایی اساسی در نظام سلامت کشور شد. در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که توزیع خدمات درمانی با چالش مواجه شده است. اگرچه تعرفه‌های درمانی در مقایسه با بسیاری از کشورها پایین بود اما وجود زیرمیزی و یا پشت نوبت گذاشتن بیماران از مشکلات مهم این حوزه به شمار می‌رفت. همچنین بر اساس بررسی‌های انجام‌شده هزینه پرداخت خدمات درمانی از جیب مردم رقم قابل توجهی بود که مغایر با اهداف مندرج در اسناد بالادستی به حساب می‌آمد. در برنامه چهارم و پنجم توسعه بر این مسئله تأکید شده بود که باید سالانه ۱۰ درصد از پرداخت از جیب مردم کاهش یابد. این در حالی است که در سال‌های اخیر نه تنها شاهد کاهشی در این زمینه نبودیم که در اواخر دولت دهم میزان پرداختی از جیب مردم از مرز ۷۰ درصد نیز گذشت. آن‌طور که چندی پیش وزیر بهداشت اعلام کرد: «هزینه درمان هر سال ۷۰۰ هزار نفر را زیر خط فقر می‌برد.»

 

سلامت و طرح‌های شکست‌خورده

 

به همان میزان که وزیر بهداشت در دولت‌های مختلف پر حرف‌ترین وزیر کابینه بوده است، مسائلی که در این حوزه وجود دارد نیز کمابیش جنجالی‌ترین و بحث‌برانگیزترین مسائل روز بوده است. اگر میزان اظهارنظر یک وزیر را دلیل فعالیت‌هایی بدانیم که در وزارتخانه متبوعش انجام می‌شود، باید عنوان کرد که وزارت بهداشت چه در دولت یازدهم و چه در دولت‌های قبل پرکارترین وزارتخانه بوده است. این نگاه خوش‌بینانه البته وقتی این ملاحظه را در نظر بگیریم که همواره پر کار بودن به معنای خوب کار کردن نیست، اندکی بدبینانه می‌شود. با وجود این، واقعیت امر این است که در دولت‌های نهم و دهم نیز که وزرای بهداشت اظهارنظرهای زیادی انجام می‌دادند، فعالیت‌هایی در حال اجرا بود هر چند، این فعالیت‌ها به طور کلی بی‌فایده بودند و طرح‌ها همگی شکست خوردند. مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت دهم نه فقط به این دلیل که اولین وزیر زن پس از انقلاب بود، مورد توجه قرار گرفت بلکه، وزارتخانه تحت امر او اجرای طرحی را کلید زد که رسانه‌ها به همان میزان که به «طرح تحول نظام سلامت» می‌پردازند، به آن می‌پرداختند. هر چند هنوز هم گاهی مسئولان وزارت بهداشت یادی از طرح خانم وزیر برکنار شده می‌کنند و می‌گویند «فتیله پزشک خانواده پایین کشیده نشده است» اما واقعیت امر این است که مشکلاتی که در اجرای طرح «پزشک خانواده و نظام ارجاع» بود عملاً این طرح را زمین‌گیر کرده است.

دولت یازدهم که در اولین ماه‌های روی کار آمدنش با ارائه لایحه بودجه، حوزه بهداشت و درمان را از اولویت هفتم و هشتم به اولویت سوم و چهارم آورد، نشان داد که یکی از کار-ویژه‌های خود را بهبود سلامت شهروندان می‌داند. افزایش چشمگیر بودجه وزارت بهداشت چراغ سبزی به وزیر بهداشت بود. او پس از تصویب بودجه حرف اجرای طرح تحول سلامت را جدی‌تر به زبان آورد و در دومین ماه سال به صورت رسمی اجرای آن را کلید زد.

 

کاهش میزان پرداختی بیماران بستری

 

کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی اولین برنامه‌ای است که در طرح تحول سلامت مورد توجه قرار گرفته است. در سال ۹۳ حدود 8 میلیون نفر از جمعیت کشور در بیمارستان‌های دولتی بستری خواهند شد که با توجه به متوسط هزینه بستری ۱۶ میلیون ریالی، بیماران مجبور به پرداخت ۶۴۰ هزار ریال به ازای هر پرونده است. با اجرای این برنامه پرداختی بیماران ۱ میلیون و ششصد هزار ریال می‌شود. در حال حاضر بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین دریافت خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری به بیرون از بیمارستان هدایت می‌شوند که با اجرای این برنامه کلیه خدمات مذکور و دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران در بیمارستان تأمین می‌شود و یا با مسئولیت و تأمین هزینه توسط بیمارستان برای بیماران در زنجیره دانشگاه فراهم می‌شود. ساماندهی بازار آشفته تجهیزات پزشکی کشور از لحاظ قیمت و کیفیت و نحوه تأمین آن‌ها از دستاوردهای این برنامه است. این برنامه به میزان ۵/۵ درصد از پرداخت مستقیم از جیب مردم را کاهش می‌دهد.

 

برنامه ترویج زایمان طبیعی

 

کاهش سزارین به میزان ۱۰ درصد در کشور از جمله اهداف دیگر طرح تحول سلامت است. در سال‌های اخیر و به دنبال کاهش نرخ جمعیت بحث فرزندآوری در دستور کار قرار گرفته است. هر چند اقداماتی از جمله تصویب طرح افزایش جمعیت در مجلس جنجال‌ساز شده است اما این برنامه به ‌گونه‌ای کارشناسی‌تر در دستور کار دولت قرار دارد. اوایل تابستان امسال و به دنبال مباحثی که در حوزه جمعیت وجود داشت، نمایندگان مجلس طرحی جنجالی را به تصویب رساندند که بر اساس آن پیشگیری از بارداری جرم محسوب شده و تا پنج سال حبس به دنبال داشت. هر چند با اعتراضات گسترده‌ای که به این مصوبه شد، نهایتاً مجلس اصلاحاتی انجام داد اما همان زمان بحث لزوم کار کارشناسی برای افزایش جمعیت مطرح شد.

در یکی از بندهای سیاست‌های کلی افزایش جمعیت به سلامت کودکان و نوزادان توجه شده است. همین بند مورد توجه وزارت بهداشت بوده و از آنجا که سزارین می‌تواند سلامت کودک و نوزاد را به خطر بیندازد، این وزارت خانه اقدامات تشویقی از جمله رایگان شدن وضع حمل طبیعی در راستای کاهش این عوارض انجام داد. کاهش عوارض سزارین برای مادر و نوزاد، ترغیب زایمان طبیعی با گسترش زایمان بی‌درد، رایگان شدن هزینه زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی، بازسازی بلوک‌های زایمان با ایجاد فضاهای اختصاصی برای خوشایندسازی محیط زایمان طبیعی و افزایش تعداد موالید در این زمینه در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

 

ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی

 

یکی دیگر از اهداف طرح تحول نظام سلامت ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی است. بر این اساس هتلینگ بیمارستان‌های دولتی به طور کامل بازسازی و نوسازی خواهد شد. به طوری که تمامی بیمارستان‌ها تا مهرماه سال جاری به حداقل استاندارد (سه ستاره) خواهند رسید. علاوه بر این، کیفیت بهداشت، تغذیه و خدمات غیرپزشکی بهبود خواهد یافت. همچنین تعداد نیروی انسانی پرستاری و کمک پرستار به استانداردهای کشوری نزدیک خواهد شد و امور مرتبط با بیماران توسط کادر شاغل در بیمارستان صورت خواهد گرفت. در مجموع رضایت‌مندی مردم از بیمارستان‌های دولتی هدف این برنامه است. این برنامه به میزان ۱/۲۵ در صد از پرداخت مستقیم از جیب مردم (OOP) را کاهش خواهد داد.

 

برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم

 

آن‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرده است باید پرداختی‌های تشویقی، زمینه ماندگاری پزشکان در این مناطق را فراهم کند. وزارت بهداشت وعده داده است کمبود حدود ۱۸۰۰ پزشک متخصص مورد نیاز مناطق محروم به تدریج برطرف می‌شود. علاوه بر این، دسترسی مردم به پزشکان در مناطق محروم افزایش یافته و زمینه بهره‌مندی مردم در نزدیک‌ترین فاصله به مکان زندگی‌شان فراهم می‌شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این برنامه به میزان ۱ درصد از پرداخت مستقیم از جیب مردم را کاهش خواهد داد.

 

حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های دولتی

 

با توجه به اینکه ویزیت سرپایی در بخش خصوصی یکی از ریشه‌های اصلی پرداخت مستقیم از مردم در بخش سلامت کشور است، افزایش انگیزه پزشکان در بخش دولتی از طریق متناسب‌سازی حق‌الزحمه ویزیت پزشکان در بخش دولتی باعث فعال شدن کلینیک‌های دولتی و امکان پاسخگویی به نیازهای مردم در بخش‌های دولتی خواهد شد. به گونه‌ای که مردم به جای پرداخت مبلغ ۱۹۰ هزار ریال در مطب خصوصی، مبلغ ۳۰ هزار ریال به ازای یک ویزیت پزشک متخصص خواهند پرداخت و خدماتی مشابه مطب در کلینیک ویژه بیمارستان‌های دولتی می‌گیرند. با اجرای این برنامه در ۳۸۰ بیمارستان دولتی کشور ۱۵۰۰ نفر پزشک متخصص در ساعات عصر و شب و ایام تعطیل مقیم خواهند شد و مردم به آنان برای بیماری‌های اورژانسی دسترسی پیدا می‌کنند.

 

برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند

 

در این برنامه بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تحت عنوان مشترک بیماری‌های ویژه تحت پوشش معاونت درمان وزارت بهداشت قرار گرفته و هزینه‌های بالای تشخیصی و درمانی بیماری آن‌ها که مشمول بیمه نیست طبق بسته خدمتی تعیین‌شده تحت حمایت قرار خواهد گرفت. مراکز جامع هر یک از بیماری‌های ویژه در سایت وزارت متبوع معرفی شده و همه بیماران و پزشکان از آن مطلع خواهند شد. بیماران مبتلا به هر یک از بیماری‌های فوق از هر نقطه از کشور به این مراکز ارجاع شده و توسط مددکار بیمارستان مرجع برای دریافت خدمات مربوطه پس از بررسی مددکاری هدایت خواهند شد.

بیماران نیازمندی که توان پرداخت ۵ تا ۱۰ درصدی فرانشیز خود را ندارند نیز توسط این ردیف بر حسب تشخیص سیستم مددکاری حمایت می‌شوند

بیماران نیازمندی که توان پرداخت ۵ تا ۱۰ درصدی فرانشیز خود را ندارند نیز توسط این ردیف بر حسب تشخیص سیستم مددکاری حمایت می‌شوند. بیماری‌های دیگری نیز که هزینه زیادی به بیمار و خانواده تحمیل می‌کنند و تاکنون جزو لیست بیماری‌های ویژه قرار نگرفته‌اند توسط کمیته مربوط به تعیین اولویت بیماری‌ها و بر حسب توان دولت به تدریج تحت پوشش قرار خواهند گرفت. تا زمان پوشش کامل این بیماران، خدمات بستری آن‌ها از پوشش خاص مددکاری نیازمندان، توسط این معاونت حمایت خواهد شد. این برنامه به میزان ۷.۱ در صد از پرداخت مستقیم از جیب مردم را کاهش خواهد داد.

 

نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های تحول سلامت

 

در کنار هفت بسته خدمتی طرح تحول سلامت، جهت نظارت و پایش عملکرد آنلاین تحت نظر ستاد طرح تحول در تمام سطوح کشوری- دانشگاه و بیمارستان، بسته‌ای نظارتی تحت عنوان «نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های تحول سلامت» طراحی و همزمان با اجرای بسته‌ها اجرا خواهد شد.

 

واقعی شدن تعرفه‌ها و برچیده شدن بساط زیرمیزی

 

بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت تا کنون سه گام از طرح تحول اجرایی شده است و گام چهارم نیز در دست اجراست. این گام‌های البته لزوماً مطابق با بسته‌های هشت‌گانه‌ای نیست که به عنوان اهداف طرح برشمرده شده است بلکه، به صورت کلی به رسیدن به این اهداف کمک می‌کند. یکی از جنجال‌آفرین‌ترین اقدامات در این حوزه واقعی شدن تعرفه‌ها بود. واقعی شدن تعرفه‌ها منجر به افزایش چند برابری هزینه‌های درمانی شد هر چند، تمهیدات اندیشیده شده موجب شد که این افزایش تعرفه‌ها، هزینه درمان از جیب مردم را افزایش ندهد.

 

گزارش عملکرد

 

 گزارش‌ها حاکی از رضایتمندی مردم از طرح تحول است و بر اساس گزارشی که مسئولان وزارت بهداشت از اجرای طرح می‌دهند، فعالیت‌ها در این زمینه نتیجه‌بخش بوده است. اول آبان امسال وزیر بهداشت، سخت‌ترین کار در حوزه تحول درمان را مربوط به اجرای کتاب تعرفه‌ها و برخورد با متخلفان خواند و در عین حال بر لزوم جدی‌گرفتن بسته نظارت و ایجاد تحول در این بسته خدمتی تأکید کرد.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در مورد بسته‌های مختلف خدمتی در طرح تحول درمان گفت: به غیر از موضوع فرانشیز در مابقی بسته‌های خدمتی دانشگاه‌های مختلف با نقاط ضعف و قوت همراه بوده، البته این امر از جهاتی طبیعی است اما در جاهایی نیز پسندیده نیست.

او ادامه داد: بسته نظارتی یکی از کارهایی است که به صورت ناقص انجام شده است. باید در این زمینه مسیر را کلاً تغییر دهیم. رودربایستی را کنار بگذاریم و در بسته نظارتی تحولی جدی ایجاد کنیم. شاخص‌های ارزیابی مدیران دانشگاه‌ها باید هرچه سریع‌تر مشخص شوند چرا که بسیاری از مدیران خلاق و توانمند هستند که باید دیده شوند. در عین حال اگر بخشی از مدیران هم ناتوان‌اند یا در انجام وظایفشان کوتاهی می‌کنند باید در نظر گرفته شوند؛ بنابراین حتماً بخش هیئت‌امنا و امور دانشگاه‌ها باید ارزیابی عملکرد شوند؛ از کارهای برجسته باید قدردانی شود و در موارد لزوم نیز باید تذکرات لازم داده شود.

هاشمی با تأکید بر لزوم پرداخت به موقع حقوق و مزایای پرسنل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گفت: تأکید داشتم که با وجود بدهی‌ها، از ۱۵ اردیبهشت‌ماه (همزمان با آغاز طرح تحول سلامت) به بعد طوری عمل شود که برای همگان مشخص باشد که تغییر در پرداخت‌ها ایجاد شده است. متأسفانه برخی دانشگاه‌ها در این زمینه درست عمل نکرده‌اند. در عین حال دستگاه نظارتی هم باید به من گزارش می‌داد که خوب عمل نکرده است.

وزیر بهداشت افزود: رؤسای دانشگاه‌ها باید موضوع اعتباربخشی بیمارستان‌ها را بسیار جدی بگیرند. پشت قدم جدیدمان در زمینه اجرای کتاب تعرفه‌ها، باید تشویق و در عین حال توبیخ هم وجود داشته باشد. برای ارتقای کیفیت خدمات بخش دولتی و خصوصی یکی از مهم‌ترین ابزارها همین نظارت است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: هیچ مشکلی راجع به اعتبار در مرکز نداریم، بنابراین باید برنامه‌هایتان را تسریع کنید. برخی استان‌ها سردسیرند و در عین حال ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی‌شان بالاست؛ حال که کارهای ساختمانی را برای ارتقاء خدمات هتلینگ شروع کرده‌اید باید این اقدامات را در فرصتی کوتاه به سرانجام برسانید.

هاشمی درباره بسته ارتقای ویزیت در بیمارستان‌های دولتی گفت: در مورد این بسته تأکید می‌کنم که تلاش بیشتری صورت گیرد هر چند که در بسیاری از دانشگاه‌ها کارهای خوبی انجام شده است. از طرف دیگر آزمایشگاه‌ها نیز باید تا پایان سال ساماندهی شود. یک‌هزار میلیارد تومان نیز در رابطه با خرید تجهیزات کلی در حال اعمال است. هم‌چنین در مورد تجهیزات سرمایه‌ای نیز فرصتی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده که البته این اقدامات به صورت متمرکز انجام خواهد شد. در مجموع تا یک سال آینده چهره بیمارستان‌های دولتی از نظر تجهیزات تغییر می‌کند.

او توزیع پزشکان طرحی و ضریب K را مورد اشاره قرار داد و گفت: به زودی این پزشکان به استان‌هایتان می‌آیند. باید به آن‌ها احترام کنید. این موضوع در خوش‌نامی دانشگاه‌ها و جذب نیروهای مؤثرتر بعدی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. همین وضعیت به‌ویژه برای دندان‌پزشکان نیز مهم است. ۱۰۰۰ یونیت دندانپزشکی در بیمارستان‌های دولتی توزیع می‌شود که بعدازظهرها بتوانند خدمات دندانپزشکی را ارائه دهند.

او در این‌باره افزود: یک سری دانشکده‌های دندانپزشکی روزها پنج‌شنبه و جمعه تعطیل‌اند. مردم در حوزه دندانپزشکی بسیار زیاد هزینه می‌کنند بنابراین باید اجازه دهید که از امکانات این دانشکده‌ها برای ارائه خدمت به مردم استفاده شود.

سهم پرداختی مردم در بیمارستان‌های وزارت بهداشت جهت بستری از ۳۷ درصد به ۸ درصد کاهش یافته است، سهم پرداختی مردم در مناطق روستایی به میزان ۶ درصد کاهش یافته است و در حال حاضر ۳ میلیون و ۵۰ هزار نفر بیمار بستری در کل کشور از این خدمت استفاده کرده‌اند

 وزیر بهداشت افزود: باید اقدامات مربوط به حاشیه شهرها به سرعت طی یک سال آینده انجام شود و برای تمام مردم ساکن حاشیه شهرها پرونده تشکیل شده و سیمای سلامتشان مشخص شود. البته باید خدمات پایه را نیز برای آن‌ها تهیه کنیم. در زمینه تأمین پزشک مراکز بهداشتی نیز اولویت با روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و زیر ۵۰ هزار نفر است.

او نظام پرداخت را مورد تأکید قرار داد و گفت: این مبحث بسیار مهم است. نباید در این زمینه اشتباه شود. در مورد نظام پرداخت کارکنان، پرستاران و ... امروز باید جمع‌بندی شود چرا که ممکن است این مبحث مورد سوءاستفاده قرار گیرد. در مورد کارانه آموزشی نیز باید سریع‌تر تصمیم‌گیری شود.

 همچنین ۱۹ آذر امسال معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت موجب ایجاد عدالت میان مردم در دسترسی به خدمات سلامت شده است. محمد آقاجانی در نشست خبری برنامه تحول نظام سلامت، یکی از اهداف اجرای طرح تحول نظام سلامت را حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های خدمات سلامت بیان کرد و گفت: ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات سلامت نیز از دیگر اهداف طرح تحول نظام سلامت است.

به گفته معاون درمان، از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت بیش از ۷ میلیون نفر که فاقد پوشش بیمه بودند، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

او همچنین، با اشاره به این‌که سهم پرداختی مردم در بیمارستان‌های وزارت بهداشت جهت بستری از ۳۷ درصد به ۸ درصد کاهش یافته است، افزود: سهم پرداختی مردم در مناطق روستایی به میزان ۶ درصد کاهش یافته است و در حال حاضر ۳ میلیون و ۵۰ هزار نفر بیمار بستری در کل کشور از این خدمت استفاده کرده‌اند.

به گفته آقاجانی، بررسی‌های ملی نشان داد که ۷۳ درصد مردم از کاهش هزینه‌های پرداختی در حوزه سلامت رضایت دارند.

معاون درمان در ادامه با اشاره به این‌که تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت بیش از ۵۰ درصد از بیماران به منظور تهیه دارو و لوازم پزشکی، حداقل یک بار به خارج از بیمارستان ارجاع داده می‌شدند، گفت: در حال حاضر ارجاع بیماران برای تهیه دارو و لوازم پزشکی به خارج از بیمارستان، به میزان ۳٫۲ درصد رسیده است.

او همچنین، کاهش قیمت لوازم و تجهیزات پزشکی را از زمان اجرای طرح تحول سلامت، ۴۲ درصد بیان کرد. آقاجانی در ادامه با اشاره به این‌که در حال حاضر در ۳۹۸ بیمارستان وزارت بهداشت، ۷۵۲ پزشک در ۱۷ رشته تخصصی به عنوان کشیک مقیم فعالیت دارند، افزود: در حال حاضر ۹۵۰۰ پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص در کلینیک‌های دولتی، بیش از ۳ میلیون بیمار را ویزیت کرده‌اند.

او ادامه داد: همچنین در حال حاضر، خدمات سرپایی درمانی در ۵۸۵ کلینیک ویژه با نرخ دولتی ارائه می‌شود.

معاون درمان در ادامه، میزان رضایتمندی پزشکان مناطق محروم را با اجرای طرح تحول نظام سلامت ۴۲ درصد بیان کرد و گفت: در حال حاضر ۴۰۳۶ پزشک متخصص در ۲۹۳ شهر محروم کشور مشغول ارائه خدمت هستند.

مطالب مشابه
تعداد دیدگاه ها0